Justificarea necesităţii implementării proiectului

In contextul general (...), pregatirea academica in domeniul comunicarii se afla in proces de maturizare, acest domeniu fiind unul relativ nou aparut in oferta educationala a universitatilor din Romania. Un studiu demarat in anul 2007 de solicitant, in cadrul unui proiect de cercetare finantat prin grant, arata ca nici una dintre specializarile universitare din domeniul  comunicarii, oferite de universitatile romanesti, nu include in syllabus domeniul comunicarii asociate cetateniei active ca element cheie al dezvoltarii durabile – policy dialog, public participation, lobby sau mecanisme de comunicare in adoptarea programelor si proiectelor in UE. Pe langa valoarea de pionierat in aceasta arie educationala in Romania, aceste 4  subspecializari, ce includ si un curs focalizat pe abordarea cazuisticii din domeniu, prezinta avantajul ca dezvolta in aceeasi masura competente, abilitati, valori si atitudini profesionale in domeniul comunicarii si relatiilor publice, cat si competente si valori transversale, adica acele capacitati care transcend aria programului de studiu al comunicarii, avand o natura transdisciplinara, asa cum este ea definita de CNCIS. Nevoia pentru educatie in domeniul comunicarii pentru dezvoltare durabila se manifesta si la nivel european, unde se subliniaza tot mai des necesitatea implicarii active a cetatenilor in promovarea reformelor institutionale si a dezvoltarii durabile la nivel local, regional, national si european.

Astfel, Comisia Europeana a lansat in octombrie 2005 Planul D pentru Dialog, Democratie si Dezbatere, plan actualizat prin comunicarea Comisiei Europene COM(2008) 158/4. Acest plan urmareste sa incurajeze statele membre UE in organizarea de largi dezbateri publice privind viitorul Uniunii Europene, in care sa fie implicati cetatenii, societatea civila, partenerii sociali, parlamentele nationale, patidele politice etc., cu sprijinul institutiilor europene. Aceleasi obiective sunt sustinute si de Agenda Cetatenilor Uniunii Europene, document lansat de Comisia Europeana in mai 2006, care stabileste 12 initiative de politici care sa contribuie la dezvoltarea U.E. Dintre aceste propuneri concrete putem mentiona: cresterea interesului si accesului cetatenilor UE la activitatile politice, economice si sociale, precum si cresterea implicarii active a cetatenilor U.E. in procesul decizional de la nivel local, regional, national si european. Preocupari de acest gen exista si la nivelul Organizatiei Natiunilor Unite, care inca de la inceputul deceniului promoveaza programe legate de comunicarea pentru dezvoltare durabila, un exemplu relevant fiind documentul publicat la finalul reuniunii The 9th United Nations Roundtable on Communication for Development din septembrie 2004, care stabileste ariile prioritare in comunicarea pentru cetatenie activa si dezvoltare durabila precum propuneri privind strategiile de comunicare pentru implementarea dezvoltarii durabile. Valoarea adaugata a proiectului: Proiectul raspunde necesitatii alinierii sistemului educational romanesc la tendintele europene si mondiale in domeniul promovarii comunicarii pentru implicarea activa a cetatenilor in crearea si implementarea de politici publice pentru sustinerea dezvoltarii durabile. In acest sens, modulul de curs propus pentru implementare de solicitant urmareste indeaproape atingerea obiectivelor stabilite de Comisia Europeana, prin promovarea valorilor comunicarii pentru o cetatenie europeana activa in scopul dezvoltarii durabile, precum si cresterea accesului la noi oportunitati de invatare la nivel de licenta si masterat pentru studenti. In acelasi context, prin activitatile si rezultatele sale proiectul: - contribuie la cresterea numarului de persoane participante la procesul de formare profesionala prin intermediul invatamantului superior datorita extinderii oportunitatilor si ariei de pregatire; - contribuie la cresterea ratei persoanelor care au un loc de munca stabil si durabil prin dezvoltarea de noi competente profesionale si transversale intr-un domeniu esential pentru cresterea societatii: comunicarea pentru dezvoltare durabila si cetatenie activa; - contribuie la cresterea numarului de ore de pregatirea profesionala a formatorilor si studentilor, prin diversificarea si dezvoltarea programului academic al solicitantului. De asemenea, finantarea FSE acordata proiectului conduce la cresterea relevantei pregatirii si la atingerea unui nivel mai inalt de calificare a grupurilor tinta prin dezvoltarea de noi abilitati si competente profesionale si transversale, prin intermediul modulului de curs ce abordeaza o zona a domeniului comunicarii pentru care exista cerere pe piata muncii, dar care nu este satisfacuta deocamdata de nici un program academic derulat in Romania.